Magyarország számos vasútállomásán, megszűnt vasútvonalak mentén vagy egy-egy a vasúthoz kötődő épületnél, üzemnél láthatunk forgalomból kivont járműveket szobormozdonyként kiállítva.
Nyíregyházán nagyon sokan elzarándokolnak a méltán népszerű állatkertbe, a Nyíregyházi Állatparkba. Tömegközlekedéssel kézenfekvő megoldást kínált a 2009. december 12-én megszüntetett Nyírvidéki Kisvasút, amelynek Sóstógyógyfürdő állomása alig párszáz méterre volt a bejárattól. A forgalom nélküli vágányok a mai napig megvannak, a vasútállomás egykori épületében viszont ma egy szállodát találunk, ahol talán egyetlen helyiség maradt vasútüzemi célokra. Az állomás területén, az utcáról bokrokkal takart, árnyas részen találjuk a 275,064 pályaszámú gőzmozdonyt, amelyet 2022 szeptemberében látogattam meg.
Egyértelmű, hogy 1981-ben a kisvasúttal érkezőket vették figyelembe a helyszín kiválasztásánál: a leszálló utasok el sem téveszthették.
Sajnos az utca felől, autóból kitekintve viszont szinte bizonyosan elsuhanunk az alig látható mozdony mellett, pedig érdemes megállni, s közelebbről megnézni eme ipartörténeti emléket. A város által kihelyezett, ma már a bokrokkal benőtt információs tábla QR kódja is csupán a turisztikai hivatal honlapjára irányít, a mögötte rejtőző szobormozdonyról itt sem nem találtam érdemi információt.
Az állatpark főbejáratától alig párszáz métert sétálva, az utca bal oldalán a zebránál találjuk a mozdonyt.
MÁV 275-ös sorozat története dióhéjban
A MÁV 1928-tól rendszeresített 22-es (1956-tól 275-ös) sorozatú mozdonya az egyik legsikeresebb mellékvonali mozdonytípus volt. A mozdonytípust a Magyar Államvasutak Igazgatóság Szerkesztési Osztályával közösen a Magyar Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak, ismertebb nevén a MÁVAG Kőbányai úti gyárában tervezték, hivatalos meghatározása motorpótló mozdony volt. Feladatköre az elöregedett, selejtezésre kijelölt 377 sorozatú helyiérdekű vasúti mozdonyok felváltása volt. A mozdony "Nyalóka" bevenévre hallgatott a vasutasok körében.
A mozdonytípusból 1928-1940 között kisebb-nagyobb szerkezeti módosításokkal összesen 148 db épült. Gyártási jogát Jugoszlávia is megvásárolta és a Slavonski Brod gépgyár további 22 hasonló mozdonyt épített, amelyeket JŽ 16 sorozatként üzemeltettek.
Bővebb információ a sorozatról: https://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_22_sorozat
A 275,064 pályaszámú mozdony
A Heusinger-Walschaert-rendszerű vezérművel szerelt mozdony a MÁV megrendelésére 1930-ban készült el Budapesten.
Műszaki adatai
- Tengelyelrendezés: 1B1
- Hajtókerék átmérő: 1220 mm
- Futókerék átmérő: 875 mm
- Szélső tengelytáv: 6000 mm
- Engedélyezett legnagyobb sebesség: 65 km/h
- Szolgálati tömege: 35,9 tonna
- Legnagyobb tengelyterhelés: 10,1t
- Vízkészlet: 4 m3
- Tüzelőanyag-készlet: 1,33 m3
- Teljes hossza ütközők között: 8860 mm
- A kazán engedélyezett legnagyobb nyomása: 10 bar
- A kazán fűtőfelülete: 125 m2
A mozdonyok tömeges selejtezésére az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció adott lehetőséget azáltal, hogy a gyér forgalmú mellékvonalakat megszüntették, s a mozdonyokra így továbbra már nem lett szükség.
A mozdonyt 1980. június 5-én még német vasútbarátok részére szervezett Debrecen - Füzesabony között közlekedő különvonat élén fotózta Werner Brutzer. A teljes galéria a szerző oldalán (Flickr.com) megtekinthető.
Fotó: Werner Brutzer
A gőzöst végül 1981 tavaszán Püspökladányban selejtezték. A Kelet-Magyarország napilapból már január 22-én megtudhatta az olvasóközönség, hogy szobormozdonyként hozzájuk kerül, s így megmenekül a lángvágótól (forrás: Kelet-Magyarország 19810121 p05)
A felújított gőzmozdony végül 1981. július 1-én közúton került mai helyére (forrás: Kelet Magyarország 19810703 p02).
A kiállított mozdonyt a vasút felől kényelmesen megközelíthetjük. Külön érdekesség, hogy eddig ez az egyetlen olyan szobormozdony, aminek az alapja nem a szokásos vágánymező, hanem egy komplett kitérő. Tudja valaki ennek az okát?
Állapota egész jó, köszönhetően annak, hogy kiállítását követően a Közlekedési Múzeum (ma Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum) tulajdonában levő mozdonyt lelkes vasútbarátok és vasutasok 1999-ben és legutóbb 2016-ban, mintegy 250 munkaóra alatt felújították.
Megmaradt mozdonyok
A 275-ös sorozat megépült 148 példányából csupán egyetlen működőképes példány maradt meg, a Vasúttörténeti Parkban található 275,034-es, amit 2015-ben helyeztek újra üzembe.
Szobormozdonyként további hatot őriztek meg az utókornak, ezeket a fellelhető adatok alapján itt találjuk:
- 275,020 Pécs
- 275,040 Balatonszemes
- 275,052 Celldömölk
- 275,064 Nyíregyháza-Sóstó
- 275,118 Cegléd
- 275,120 Tiszafüred
Forrásmunkák, hivatkozások:
- https://www.nyiregyhaza.hu/post/megujult-a-275-os-szobormozdony-soston-2016-08-30
- https://www.vsz.hu/hirek/szervezeti-hirek/korabbi-hireink/az-utobbi-idoben-mar-inkabb-szegyene-volt-sostonak-de-megujult-a-nyaloka/
- http://www.vonatka.hu/muzeum_275_064.htm
- https://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_22_sorozat
- https://www.flickr.com/search/?user_id=42309484%40N03&view_all=1&text=275%20064
- Arcanum.hu adatbázis
Köszönetnyilvánítások
Ezúton is köszönöm a segítséget Hoványi Péternek és Bárdos Imrének a mozdonyról kapott információkért!