275,064 Nyíregyháza-Sóstó
2022. december 20. írta: petegabi77

275,064 Nyíregyháza-Sóstó

Szobormozdonyok Magyarországon

Magyarország számos vasútállomásán, megszűnt vasútvonalak mentén vagy egy-egy a vasúthoz kötődő épületnél, üzemnél láthatunk forgalomból kivont járműveket szobormozdonyként kiállítva.

Nyíregyházán nagyon sokan elzarándokolnak a méltán népszerű állatkertbe, a Nyíregyházi Állatparkba. Tömegközlekedéssel kézenfekvő megoldást kínált a 2009. december 12-én megszüntetett Nyírvidéki Kisvasút, amelynek Sóstógyógyfürdő állomása alig párszáz méterre volt a bejárattól. A forgalom nélküli vágányok a mai napig megvannak, a vasútállomás egykori épületében viszont ma egy szállodát találunk, ahol talán egyetlen helyiség maradt vasútüzemi célokra. Az állomás területén, az utcáról bokrokkal takart, árnyas részen találjuk a 275,064 pályaszámú gőzmozdonyt, amelyet 2022 szeptemberében  látogattam meg.

img_1109.JPG

Egyértelmű, hogy 1981-ben a kisvasúttal érkezőket vették figyelembe a helyszín kiválasztásánál: a leszálló utasok el sem téveszthették.

Sajnos az utca felől, autóból kitekintve viszont szinte bizonyosan elsuhanunk az alig látható mozdony mellett, pedig érdemes megállni, s közelebbről megnézni eme ipartörténeti emléket. A város által kihelyezett, ma már a bokrokkal benőtt információs tábla QR kódja is csupán a turisztikai hivatal honlapjára irányít, a mögötte rejtőző szobormozdonyról itt sem nem találtam érdemi információt.

Az állatpark főbejáratától alig párszáz métert sétálva, az utca bal oldalán a zebránál találjuk a mozdonyt.
terkep_2.png

MÁV 275-ös sorozat története dióhéjban

A MÁV 1928-tól rendszeresített 22-es (1956-tól 275-ös) sorozatú mozdonya az egyik legsikeresebb mellékvonali mozdonytípus volt. A mozdonytípust a Magyar Államvasutak Igazgatóság Szerkesztési Osztályával közösen a Magyar Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak, ismertebb nevén a MÁVAG Kőbányai úti gyárában tervezték, hivatalos meghatározása motorpótló mozdony volt. Feladatköre az elöregedett, selejtezésre kijelölt 377 sorozatú helyiérdekű vasúti mozdonyok felváltása volt. A mozdony "Nyalóka" bevenévre hallgatott a vasutasok körében. 

A mozdonytípusból 1928-1940 között kisebb-nagyobb szerkezeti módosításokkal összesen 148 db épült. Gyártási jogát Jugoszlávia is megvásárolta és a Slavonski Brod gépgyár további 22 hasonló mozdonyt épített, amelyeket JŽ 16 sorozatként üzemeltettek.

Bővebb információ a sorozatról: https://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_22_sorozat

A 275,064 pályaszámú mozdony

Heusinger-Walschaert-rendszerű vezérművel szerelt mozdony a MÁV megrendelésére 1930-ban készült el Budapesten.

Műszaki adatai

  • Tengelyelrendezés: 1B1
  • Hajtókerék átmérő: 1220 mm
  • Futókerék átmérő: 875 mm
  • Szélső tengelytáv: 6000 mm
  • Engedélyezett legnagyobb sebesség: 65 km/h
  • Szolgálati tömege: 35,9 tonna
  • Legnagyobb tengelyterhelés: 10,1t
  • Vízkészlet: 4 m3
  • Tüzelőanyag-készlet: 1,33 m3
  • Teljes hossza ütközők között: 8860 mm
  • A kazán engedélyezett legnagyobb nyomása: 10 bar
  • A kazán fűtőfelülete: 125 m2

A mozdonyok tömeges selejtezésére az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció adott lehetőséget azáltal, hogy a gyér forgalmú mellékvonalakat megszüntették, s a mozdonyokra így továbbra már nem lett szükség.

A mozdonyt 1980. június 5-én még német vasútbarátok részére szervezett Debrecen - Füzesabony között közlekedő különvonat élén fotózta Werner Brutzer. A teljes galéria a szerző oldalán (Flickr.com) megtekinthető.

4215366796_b23f6b9db1_o_b.jpg

Fotó: Werner Brutzer

A gőzöst végül 1981 tavaszán Püspökladányban selejtezték. A Kelet-Magyarország napilapból már január 22-én megtudhatta az olvasóközönség, hogy szobormozdonyként hozzájuk kerül, s így megmenekül a lángvágótól (forrás: Kelet-Magyarország 19810121 p05)

19810121p05_kelet-magyarorszag.jpgA felújított gőzmozdony végül 1981. július 1-én közúton került mai helyére (forrás: Kelet Magyarország 19810703 p02).

19810703p02_kelet-magyarorszag_gozos_a_koruton.png

A kiállított mozdonyt a vasút felől kényelmesen megközelíthetjük. Külön érdekesség, hogy eddig ez az egyetlen olyan szobormozdony, aminek az alapja nem a szokásos vágánymező, hanem egy komplett kitérő. Tudja valaki ennek az okát?

Állapota egész jó, köszönhetően annak, hogy kiállítását követően a Közlekedési Múzeum (ma Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum) tulajdonában levő mozdonyt lelkes vasútbarátok és vasutasok 1999-ben és legutóbb 2016-ban, mintegy 250 munkaóra alatt felújították.

Megmaradt mozdonyok

A 275-ös sorozat megépült 148 példányából csupán egyetlen működőképes példány maradt meg, a Vasúttörténeti Parkban található 275,034-es, amit 2015-ben helyeztek újra üzembe.

Szobormozdonyként további hatot őriztek meg az utókornak, ezeket a fellelhető adatok alapján itt találjuk:

  • 275,020 Pécs
  • 275,040 Balatonszemes                
  • 275,052 Celldömölk                      
  • 275,064 Nyíregyháza-Sóstó       
  • 275,118 Cegléd
  • 275,120 Tiszafüred        

Forrásmunkák, hivatkozások:

Köszönetnyilvánítások

Ezúton is köszönöm a segítséget Hoványi Péternek és Bárdos Imrének a mozdonyról kapott információkért!

A bejegyzés trackback címe:

https://petegabi.blog.hu/api/trackback/id/tr617944324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Booker DeWitt 2022.12.23. 02:15:31

Baján is van egy, a Vonatkertben vagy az nem számít bele?

petegabi77 2022.12.23. 08:52:49

@Booker DeWitt: A blogbejegyzésben felsoroltak mindegyike 275-ös sorozatú mozdony. A bajai vasútállomással szembeni parkban a 376,633 pályaszámú, azaz egy 376-os sorozatú mozdony porlik el.
Nemrég készültek ott is friss fotók, arról is írok hamarosan egy bejegyzést.
süti beállítások módosítása