326,363 Zágráb
2022. szeptember 22. írta: petegabi77

326,363 Zágráb

Szobormozdonyok

Számos vasútállomáson, megszűnt vasútvonalak mentén vagy egy-egy a vasúthoz kötődő épületnél, üzemnél láthatunk forgalomból kivont járműveket szobormozdonyként kiállítva. Hazánkhoz hasonlóan külföldön is igyekeznek megbecsülni a múlt egy-egy műszaki emlékét.

A horvát fővárosba, Zágrábba vonattal érkezőket a Pfaff Ferenc tervei szerint megépült állomásépület mellett egy ismerős formájú mozdony fogadja: a HZ 125-052 pályaszámú gőzöse bizony nem más, mint egy Magyarországon gyártott 326-os, korábbi pályaszáma: 326,363. Nézzük csak meg közelebbről!

dsc_5701.JPG

A mozdony története

A Stephenson vezérműves, 0-C-0 tengelyelrendezésű mozdony a kihelyezett tábla szerint 1891-ben Budapesten készült a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyárában 653/94-es számmal. (A wiki oldalon megosztott, gyártási adatokat tartalmazó táblázat szerint viszont 1894-ben készült a mozdony. Minden bizonnyal az az adat a helyes, hiszen a sorozatot 1892-1912 között gyártották és a mozdony száma is 94-re végződik - azaz gyári száma 653, gyártási éve pedig 1894. Bárdos Imre kiegészítése szerint - amit ezúton is köszönök -  1894.10.03-án állt szolgálatba.) A MÁV-nál a IIIe besorolási jelet és a 2613-as számot kapta, amit 1911-ben átszámozták 326,363 pályaszámra.

1918-ban az I. Világháborút követően több mint 50 db ilyen mozdony maradt a megalakuló Jugoszlávia területén, amelyeket JZ 125-ös sorozatként üzemeltettek tovább. A jugoszláv állam 1941-es felosztását követően került az önálló horvát vasutak, azaz a HZ állagába, így már HZ 125-ös sorozat lett - erre a korszakra utal a ma is látható HZ tábla a mozdony oldalán.

A HŽ 125-052 Crna Katica, azaz "Fekete Katicának" a korábbi visszaemlékezések szerint sötét múltja is van: 1941. május 31-én 165, 17 és 25 év közötti zágrábi zsidó szállítása indult el Zágrábból a Koprivnica melletti Danica usztasa táborba három vagonban. A 165 zágrábi fiatal közül csak ketten maradtak életben, akik szökés után csatlakoztak a partizánokhoz. A gyászos feladat sajnos még számtalan alkalommal megismétlődött: a közzétett kutatási eredmények szerint az 1942 szeptemberéig működő koncentrációs táborba mintegy 5200 fogvatartottat szállítottak.

A háború utáni években ez a mozdony is részt vett az újjáépítésben, majd egészen 1970-ig tolatószolgálatot látott el. A selejtezett mozdonyt a szétvágástól az mentette meg, hogy 1976-ban döntés született arról, hogy a volt koprivnicai koncentrációs táborban kiállítják. 1981-ben a "ŽTP Koprivnica munkásai" részletesen restaurálták, és a Danica koncentrációs tábor emlékhelyére helyezte, ahol 1992-ig kiállították egy korabeli teherkocsival együtt (ami szintén megvan, jelenleg a zágrábi vasúti múzeum udvarán korhad), a felirat szerint "az usztasa terror és terror uralmának néma tanúja"-ként.

A mozdonyt 1992-ben Danica emlékhelyéről, az első usztasa tábor helyszínéről szállították Koprivnicára, majd mai helyére, a zágrábi főpályaudvarra. Itt 1992. május 23. éjszakáján kicserélték az addig ott büszkélkedő szimbolikus kék mozdonnyal, Josip Broz Tito diktátor mozdonyával.

Érdekes fordulat olvasható a drava.info oldalán: a Horvát Vasúti Múzeum tulajdonában levő mozdonyról a mozdonygyűjteményt vezető Tamara Štefanec azt nyilatkozta, hogy ez a bizonyos mozdony nem lehetett Koprivnicán az 1941 márciusától 1942 májusáig terjedő időszakban, ugyanis abban az időben Vinkovciban nagyjavításon esett át. A sötét múlt így már megkérdőjelezhető, mindenesetre ennek a köszönhető, hogy ez a mozdony nem esett a többi társához hasonlóan a lángvágó áldozatául.

Műszaki adatai

  • Szolgálati tömege: 39 tonna
  • Szerkocsi tömege: 34 tonna
  • Tengelynyomás: 13 tonna
  • Szerkocsi szénkészlete: 8 tonna
  • Szerkocsi vízkészlete: 12.5 m3
  • Hajtott kerekek átmérője: 1220 mm
  • Szélső tengelytáv: 3160 mm
  • Teljes hossza ütközők között: 14961 + 200 mm
  • A kazán engedélyezett legnagyobb nyomása: 10 bar
  • A kazán fűtőfelülete: 125 m2
  • A mozdony teljesítménye: 410 LE (301 kW)
  • Engedélyezett legnagyobb sebessége: 45 km/h 

dsc_5707.JPG

Megmaradt mozdonyok

A 326-os sorozat közel ötszáz példányából alig néhányat őriztek meg az utókornak, ezeket a fellelhető adatok alapján itt találjuk:

  • 326,136 Debrecen, nagyállomás előtt
  • 326,160 Kápolnásnyék, Halász-kastély
  • 326,209 Budapest, Magyar Vasúttörténeti Park
  • 326,267 Budapest, Istvántelki Főműhely
  • 326,274 Békéscsaba, MÁV Járműjavító előtt
  • 326,299 Pragersko vasútállomás
  • 326,321 Újpest, Magyar Autóklub
  • 326,363 Zágráb, vasútállomás

Forrásmunkák, hivatkozások

A bejegyzés trackback címe:

https://petegabi.blog.hu/api/trackback/id/tr2217935834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása