Székesfehérvár vasútállomás
2019. augusztus 13. írta: petegabi77

Székesfehérvár vasútállomás

Vasút a képzőművészetekben, képzőművészet a vasúton

Székesfehérvár 1951-ben újjáépített vasútállomásán a pénztárcsarnokban találjuk ezt két a szocialista-realista stílusban készült festett hatalmas képet. Mindkét pannó csak évekkel az állomás átadását követően, 1959-re készült el, így évekig csak az üres helyüket láthatták az utazók. Az utascsarnokról érdemes körbeforgatni az alábbi panorámafotót.

A két festményt eredetileg freskónak tervezték, de végül mindkettő pannó formájában készült el 32-32 db táblára, amelyeket mint egy 8x4-es mozaikot rögzítettek a pénztárcsarnok két oldalán számukra előkészített falfelületre.

A bejárattól jobbra, a pénztárak felett Béres Jenő munkája, amely témája „A vasút az üdülés szolgálatában”, így ennek megfelelően üdülők megérkezését jeleníti meg a Balaton partjára.

szekesfehervar_10.JPG

szekesfehervar_utascsarnok_02.JPG

A bejárattól balra, a büfé felett pedig Konecsni György műve, az ipar termékeinek szállítását ábrázolja, az eredeti pályázat kiírás szerint témaköre „A vasút a szocializmus építésének szolgálatában”.

szekesfehervar_03.JPG

szekesfehervar_utascsarnok_01.JPG

A csarnok közepéről lépcső vezet fel az emeletre. A fordulójában találjuk ezt a szintén szocreál stílusú u.n. figurális színes üvegablakot, amelyet Z. Gács György és Pituk József Viktorián készített 1953-ban.

szekesfehervar_uvegablak_01.jpg

Az állomás város felőli timpanonos homlokzatán a főbejárat két oldalán egy-egy domborművet találunk.

Az egyiket Győri Dezső szobrászművész készítette és az 1953. május 9-én megjelent Magyar Nemzet írása szerint "megjeleníti a vasút szerepét az iparban, a másik relief Marisa István szobrászművész alkotása és a vasút jelentőségét mutatja be a mezőgazdaságban".

A képleírással a magam részéről nem értek egyet, hiszen Marisa István egy kéttengelyes teherkocsi előtt a lapátot fogó, illetve zsákot cipelő vasúti rakodómunkásokat és egy - a szerszámai és vasutas sapkája alapján - vélhetően kocsilakatost örökített meg.

A másik oldalon Győri Dezső alkotása az 500 km-es mozgalom idején szolgálatot teljesítő vasutasokat ábrázolja. Ha sorra megnézzük őket alaposabban is, akkor balról jobbra egy kalauztáskát szorongató vonatvezető- vagy jegyvizsgálónőt, egy olajoskannát tartó fűtőt, egy tiszti egyenruhában papírlapokat szorongató talán állomásfőnököt, az 500 km-es mozgalom körtábláját tartó mozdonyvezetőt és jobboldalt egy forgalmi szolgálattevőt látunk, kezében a korszakra jellemző menesztőtárcsával.

A bejegyzést 2019. augusztus 13-án publikáltam, legutóbb 2024. november 4-én frissült. [PG]

Forrásmunkák, hivatkozások

A bejegyzés trackback címe:

https://petegabi.blog.hu/api/trackback/id/tr2515007938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása