Istvántelki Tanműhely, Reinprecht Károly művei
2019. augusztus 12. írta: petegabi77

Istvántelki Tanműhely, Reinprecht Károly művei

Vasút a képzőművészetekben, képzőművészet a vasúton

Ezt a két szép festményt Reinprecht Károly festőművész készítette. Az alkotások az Istvántelki Tanműhely lépcsőházát díszítik.

A Keleti Pályaudvarról készült képen az előtérben egyértelműen azonosítható egy 424-es vasparipa, míg a háttérben a V55 001-es villanymozdonyt látjuk, amit 1950-ben gyártott a Ganz.

reinprecht_karoly_keleti.JPG

A második festményen a Derű nevű gőzmozdonyt látjuk.

reinprecht_karoly_deru.JPG

Érdekesség, hogy a festményen szereplő mozdony sohasem létezett, pedig számos helyen olvasható, hogy az első magyar vasútvonalon, a Pest - Vác vasútvonalon az első vonatokat a Derű gőzös húzta. A legenda viszont nem igaz! A mozdony csupán egy 1:4 méretarányú működőképes modell formájában létezett és létezik - ez nem más, mint a Közlekedési Múzeum egyik büszkesége ma is, amit a Nagy Gergely és fivére készítettek 1847-ben. Igaz, hogy így az első magyar mozdony címet nem viselheti, de az első magyar - ráadásul működőképes - mozdonymodell címet bizonyosan!

Forrásmunkák, hivatkozások:

https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/szakkepzes/kozlekedes/kozlekedesi-alapismeretek/vontatasi-modok/pullmann-kocsi/

https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/pannon-pannon-enciklopedia-1/a-magyarsag-kezikonyve-2/a-technika-szazadai-CFA/gozparipak-E76/pesttol-vacig-es-tovabb-E8B/

http://mnl.gov.hu/mnl/jnszml/hirek/a_deru_es_a_szolnoki_indohaz

 

A bejegyzés trackback címe:

https://petegabi.blog.hu/api/trackback/id/tr1815005270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása